U kent ze vast wel, de slappe singeltjes van een dun soort plastic. Een Nederlands bedrijf is er tijdelijk zeer groot mee geweest: SONOPRESSE n.v. uit Rotterdam. Tussen 1961 en 1984 heeft Sonopresse Rotterdam meer dan honderd miljoen flinterdunne plaatjes geperst volgens een procédé dat uit Frankrijk kwam. In de topjaren gingen zo'n negen miljoen exemplaren per jaar de deur uit, vooral naar het buitenland. Het eerste plaatje van Sonopresse was weliswaar voor Nederland - een single die werd toegevoegd aan het programmaboekje van de theatervoorstelling Irma la Douce van het Rotterdams Toneel - uiteindelijk bleek maar twintig procent van de Sonopresse-opdrachten voor de Nederlandse markt. Het Duitse tv-magazine Hör zu heeft bijvoorbeeld 4,6 miljoen plaatjes afgenomen en het Amerikaanse bedrijf Avon 4 miljoen.
Op het volgende singeltje voeren drie jonge mensen een toneelstukje op die de sfeer ademt van vlinderbrillen voor de dames en zwarte monturen voor de heren, rotan kuipstoeltjes met zwart metalen pootjes opgeleukt met rode zitkussens in schotse ruit motief, draadijzeren fruitschalen en pakjes Caballero op de tafel.
Kant 1
Kant 2
De VPRO heeft in 2003 een radiodocumantaire gemaakt over het bedrijf SONOPRESSE en dat is hier te beluisteren.
Zittingszaal 14 | het laatste woord
-
Ik ga het verhaal rondmaken. En dat verhaal begint niet bij een strafzaak
van afgelopen week, maar bij eentje van bijna 18 jaar geleden. Het verhaal
vertel...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten