zaterdag 16 oktober 2010

Gezocht: illustraties van Arie Emens...

...of andere dingen van zijn hand.

Enige tijd geleden googelde ik weer eens zijn naam 'Arie Emens' (ik heb hem al vaker genoemd in deze blog), ik doe dit wel vaker in de hoop iets van zijn hand aan te treffen op het internet omdat hij een veelzijdig artiest was en de grootvader van mijn echtgenote is.
Een half jaar terug had ik een 'hit', op de zoekpagina stond iets over een tekening of schilderij van de hand van Arie Emens en had in mijn herinnering betrekking op een brand aan de Turfsingel tijdens de 2e WO. Arie en zijn gezin woonde daar in die tijd. Het betrof een verwijzing naar een Marktplaats advertentie die bij aanklikken helaas niet meer oproepbaar bleek en er dus ook niet meer te achterhalen was wie hem had geplaatst.
De te koop aangeboden tekening zal voorlopig (even) onvindbaar blijven.
Mede door deze teleurstelling voer ik regelmatig zijn naam in op Marktplaats of op Google wat enige tijd terug resulteerde in de vondst van een jeugdboek waarvoor hij de illustraties had verzorgd. Dit was voor mij alsmede voor zijn dochter een verassing want die wist niet dat hij dit werk ook deed, Arie was namelijk reclametekenaar van beroep die privé of in opdracht ook schilderde. Het boekje zat in de collectie van een boekhandeltje genaamd Anderveen uit Oud Annerveen en was spoedig in mijn bezit natuurlijk.
Het boek 'Jonker Hendrik onder de rovers' van K. v.d. Geest bleek te zijn voorzien van maar liefst 21 illustraties van A.E. en zijn in mijn ogen stuk voor stuk juweeltjes (geen Rembrandts natuurlijk).

Wie o wie heeft na het zien van de volgende kunstwerkjes het vermoeden dat hij of zij iets van zijn hand in huis heeft. (Boek)illustraties, affiches, tekeningen, schilderijen of noem maar op. 


























12 opmerkingen:

  1. Dat steeds weer zoeken op dezelfde naam is onnodig als je een Google-alert instelt:
    http://www.google.nl/alerts?hl=nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks! Maar is natuurlijk niet zo spannend (ga het natuurlijk wél doen).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,

    Ik vond net vier tekeningen van Arie Emens in de collectie van de Groninger Archieven. Ze staan in een katern/boekje 'Verwoesting Groningen April 1945' dat verscheen bij drukkerij Grasmeijer & Wijngaard aan de Butjesstraat en het gaat om potloodschetsen van de Oosterstraat/Kleine Peperstraat, het Scholtenshuis, de Turfsingel en de Oude Enbbingestraat. Het toegangsnummer is 1536, de inventarisnummers 3856 tot en met 3860.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemiddag,

    Bij het Oorlogs- en Verzetscentrum in Groningen (OVCG) is sinds kort een dossier van Arie Emens. Hierin zit een tekening van Arie Emens.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt Anoniem, wij hebben dat een poosje terug zelf aangeleverd :)

      Verwijderen
  5. In bezit van schilderij van Arie Emens met als voorstelling huisje aan water met zeilbootje Aljo gedateerd 1958

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan kloppen, dochter en partner van Arie heetten namelijk ALida enJOhnny. Johnny's familie had destijds een huisje aan het Paterswoldsemeer.
      Zou u een foto van het schilderijtje kunnen sturen via lesneyman@hotmail.com, we kunnen dan ook via de mail met elkaar verder communiceren.

      Vriendelijke groet,
      JJ (lesneyman)

      Verwijderen
    2. dat moest natuurlijk zijn 'De dochter van Arie en haar partner...' :)

      Verwijderen
    3. ....héél misschien al uitgekeken op het schilderijtje?.... :)

      Verwijderen
  6. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bent u nog op zoek? we hebben de originele stripjes gevonden van "twee dikke domme heren" en " Mimikrau"

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jazeker...had trouwens nog nooit van deze strips gehoord.
    Zou je hierna met mij kunnen corresponderen via mijn emailadres?
    lesneyman@hotmail.com

    vriendelijke groet JJ

    BeantwoordenVerwijderen