maandag 14 februari 2011

Onder een kunstwerk kan altijd iets anders zitten

Ik kreeg gisteren weer een klein juweeltje van Arie Emens te pakken. Het is vermoedelijk een zeefdrukje en ik denk dat hij in opdracht van de gemeente heeft gewerkt. Het is een vrolijk prentje al zullen in werkelijkheid de trapgeveltjes aan weerszijden van de Martinitoren er niet meer zo vrolijk hebben bij gestaan.
Toen ik dit kartonnetje oppakkte merkte ik dat het eigenlijk helemaal geen karton was waarop het was gedrukt. Het was een vel papier dat op een ander harder soort papier was geplakt. Ik hield het maar eens tegen het licht en zag dat het een jaarkalender was met de maanden juli en augustus met daarboven een foto van de vooroorlogse ingang van het stadspark. De begeleidende tekst luidt als volgt:
Het Stadspark.
Een bijzondere foto van de ingang van het Stadspark.
Rechts is een z.g. uitspanning te zien waar de wandelaar voor de tweede wereldoorlog een consumptie kon nuttigen.
Dit fraaie pand ging bij de bevrijding van Groningen in april '45 geheel in vlammen op.
Op de foto staat een rietgedekt pand waarvan ik op het internet geen enkele afbeelding of informatie kan vinden. Wie weet er iets over te vertellen en klopt het dat deze foto is genomen op de kruising Paterswoldseweg-Parkweg-Concourslaan?

1 opmerking: