donderdag 14 juni 2012

Groningen, 28 juli 1944

Innig geliefde Arie,                                            Vrijdag 28 juli '44

Je brief van 16 juli heb ik woensdag 26 juli ontvangen. Nu, er werd al weer op gewacht hoor.
Met de pakketten is het een beetje heen en weer gegaan maar nu is het toch weer in orde hè? Ik zal er voor zorgen dat ze niet te zwaar zijn.
Ik verneem dat je het drukwerk hebt ontvangen. Je zal er wel blij mee zijn. Moest je die tekeningen hebben?
Een paar dagen nog en dan is het al weer zeven maanden Arie dat je weg bent.
Hetzelfde wat jij schreef over het geval waar jullie gijzelaars voor zitten is hier ook bekend en we hadden ook alle hoop dat jullie nu naar huis kwamen. Misschien is dat zaakje nog niet geheel achter de rug. Nu lieve jongen laten we het beste maar hopen maar ook mij wordt het soms te machtig hoor, maar geen moed verliezen, het kan toch elke dag gebeuren dat je naar huis mag.
Dus je hebt beschuit met aardbeien gegeten. Fijn vind ik dat.
Arie, Menno is dinsdag geopereerd. Een hele zware operatie. Een paar dagen heel erg pijn gehad. Nu is het een klein beetje beter. Om de drie uur krijgt hij een beetje water. Meer niet. Dr. Boerma heeft de operatie gedaan en is heel tevreden. Zus mag van de dokter niet van bed maar vanavond wilde ze naar Menno. Ik kan me dat voorstellen. Nu we zullen maar hopen dat alles goed afloopt. Al mijn broers zijn voor de operatie bij hem geweest. Ook Antoon, die kwam er immers nooit? Menno zag het zelf erg zwaar in maar hij heeft zich helemaal aan de dokter overgegeven.
Opoe en opa komen komen dinsdag tot zaterdag, dan gaan ze weer naar huis. Het zou zo mooi zijn  als jij nu deze week in huis kwam, ook voor je ouders. Moeder heeft er wel onder te doen, dat snap je.
Wees maar gerust wat de gaskraan betreft. Ik zal er goed om denken hoor!
Zeg Arie je moet de groeten hebben van de knecht van Remmers (de smid).
Joop beneden is ziek, heeft roodvonk. Het spreekt vanzelf dat er niemand van ons komt. Hun komen natuurlijk ook niet boven. Het is trouwens niet zo als vroeger want Jellema kan gewoon zijn gang gaan en zij doet ook wel boodschappen. Maar ik neem het wisse maar voor het onwisse en kom niet met hun in aanraking.
Deze week had ik mevr. (S?)aak hier geweest op visite. Een aardige vrouw. Heel eenvoudig. Ik ga er ook wel eens een keertje heen.
Onze kinderen beginnen erg naar je te verlangen. Het duurt ze zó lang. Ik merk het ook aan Jonnie. et moet toch iets moois voor je zijn jongen als je weet dat hier zó naar je verlangd wordt. Het word maar als iets gewoons beschouwd als men altijd samen is met diegeen waar je zoveel van houdt, maar nu weten we wat het waard is en hoe dankbaar we zullen zijn als je weer in ons midden bent Arie.
Hoe gaat het nu met de steenpuist? Heb je daar weer last van?
Dien is ook met haar knie naar Dr. Boerema geweest maar hij kon niets vinden om in te grijpen. Zo veel mogelijk rusten. Ze kan slecht lopen. Wat zijn ze toch allemaal halfbakken niet? Zoals Jon je al schrijft wil hij meisjes op het atelier hebben om af te tekenen. Daar geef ik natuurlijk geen toestemming voor. Ik hoop dat je daar net zo over denkt en hem dat even laat weten in je volgende brief. Hij zegt vader denkt daar anders over. We zullen afwachten wat je er over schrijft.
Nu lieve jongen ik kom al weer aan het einde van het nieuws. Van alle familie, kennissen en buren de groeten. En lieve jongen ontvang de hartelijke groeten en vele kussen van je innig liefhebbende vrouw Cor. Sterkte Arie

Lieve vader. Hoe is't ermee? De pijp is geen pose, maar als ik tabak heb rook ik eruit. Ik wou een paar meisjes tekenen op 't atelier, maar moeder wil 't niet hebben. Ik verveel me wel een beetje. Fred is met vakantie, nu kan ik ook geen foto's maken. Nu het beste maar weer, hartelijke groeten en een kus van Jon.

Lieve paps. Hoe gaat het met paps. Met mij gaat het goed. Ik ben de hele dag buiten. Ik vind vind vakantie wel fijn hoor. Alleen vind ik jammer dat paps er niet is. Dan gingen we samen nog eens een dagje uit. Ik ben blij dat ik naar de vierde klas ga. Hartelijke groeten en vele kussen van uw dochtertje Alida E. Daaag paps.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten