zaterdag 9 juni 2012

Vught, 11 juni 1944



Innig geliefde Corrie,

De brief van 14 mei zal je nu al wel hebben ontvangen. Jij was lang niet de enige in Groningen die daar op zat te wachten. Die van 28 mei heb je zeker al. Jouw brief van 2 juni had ik woensdagavond 7 juni al. Vlug hè?
Opa en opoe zijn natuurlijk al vertrokken. 't Was jammer dat ik nog niet thuis was, niets aan te doen. Nog maar geduld hebben.
Wat de pakketten betreft, houd je maar aan hetgeen ik je gevraagd heb. Lekkere verassingen worden natuurlijk in dank aanvaardt. Bedank allen die jou iets voor mij hebben gebracht. De tabak was fijn. Jammer dat ik niet genoeg had. Over het algemeen ben ik er voor zondag glad doorheen. Je zult wel begrijpen waaraan dit ligt.
En nu nog een ernstig woord. Je zult begrijpen lieveling dat ik juist nu nog meer verlang bij jou en de kinderen te zijn. Ik verzoek je Jonnie niet met vakantie van huis te laten gaan en alledrie zoveel mogelijk bij elkaar te blijven. Is in de huidige situatie veiliger. En ik ben hier geruster.
Je hebt mij nog nooit geschreven of jij, of een ander, eens hebt geïnformeerd op het Scholtenshuis. Ik wil het graag weten.
Geld behoef ik niet meer te hebben. Jij kunt het beter gebruiken.
't ondorgeltje ontvangen hoor. Stoppen gaat wel. Maar ik moet nog een paar sokken hebben. Kan dat? Ik weet niet of Jan een pakje gestuurd heeft. Dat hoeft niet meer. Eén keer was voldoende.
En nu nog iets belangrijks: Hartelijk gefeliciteerd met onze dochter Alida. Ik hoop innig erbij te zijn. Geef haar maar een flinke kus lieveling. 'De kop d'r veur' vrouwtje, ook op die dag. Denk maar zo: Na regen komt zonneschijn. Nu lieveling, ik hou maar op. Sterkte, de hartelijke groeten en vele kussen van je innig geliefde Arie.

Lieve Jonnie, je hebt gelezen wat ik mama verzocht heb. Overleg het maar eens ernstig met haar. Je moet er vast op rekenen dat ik verwacht dat je mama, vooral nu, tot een flinke steun bent. En, ook overgegaan? Vele groeten en een kus van papa.
Lieve Alida, hartelijk gefeliciteerd met je 11e verjaardag hoor. En bedankt voor je lekkere sinaasappelen. En wat heeft mama nu gehad? Voor alles een dikke kus hoor. Dag Lidaatje, veel plezier in je vakantie, ga maar fijn rolschaatsen (VOORZICHTIG) en heerlijk zwemmen. De hartelijke groeten en nog een kus van papa.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten