donderdag 8 oktober 2009

Groninger likeur

Ik ben al een tijdje bezig aan een inhaalslag op de zeer informatieve blog Gelkinghe, dus een hoop oude berichten, maar dat is juist wat ik daar zo interessant aan vind: hoe ouder, hoe beter. Ik heb het dan over de verhaaltjes, verslagen en geruchten van eeuwen geleden of iets minder oud.
Ook dit artikel trok mijn aandacht. Het gaat over de 'natte' Polak, de uitvinder van de Ranja.

Tot elf jaar geleden hadden we vijf jaar in de stad Groningen gewoond, aan de Allersmastraat (6-6a) een pand uit, naar ik meen, 1928. Veel van het woongedeelte was nog in de originele staat, zo zat er b.v. ook nog gespannen muurlinnen op de muren. Tijdens een kleine opknapbeurt hebben we dit verwijderd en kwam er een stukje Groninger historie tevoorschijn. Een lepel van een soort metaal wat mij eerder deed denken aan het metalen keukengerei van een ouderwets speelgoedkeukentje. De lepel is 19,5 cm lang en draagt de naam van de likeurstokerij C.Polak.
Zo zie je maar weer dat de geschiedenis behoorlijk dichtbij kan zijn. Je moet er af en toe eens wat voor slopen.













N.b. Het muurlinnen was van geen enkele historische of isolerende waarde.

1 opmerking: