woensdag 14 oktober 2009

Grunneger plakploatjesbouk



Plakplaatjes; Appie Heijn doet ze bij de boodschappen, Verkade deed dat ook, Douwe Egberts had er ook een handje van en dan hadden we ook nog de N.V. Stoomkoffiebranderij & Theehandel H.Smith uit de Groninger Poelestraat (wie heeft er niet van gehoord). En laat ik dáár nu eentje van gevonden hebben. Hij lag tussen een paar plaatjesalbums van Verkade. Ach ja Verkade albums, wie heeft ze niet in de handen gehad, en wie heeft niet eens van een kennis of familielid te horen gekregen "Waist wa'k nog op zolder lig'n heb? Nog 'n poar haile òlle plakbouk'n van Verkoade, dij bin'n hail veul weerd". Nou dat valt tegen hoor, ze zijn er nog bij duizenden. Maar een regionaal uitgegeven plaatjesalbum is toch een beetje bijzonderderder. Het schijnt zeker niet de eerste keer geweest te zijn dat deze stoomkoffiebranderij uut Stad zo'n album heeft uitgegeven, hier een album uit 1924 genaamd Veldbloemen Plaatjesalbum. Het exemplaar dat ik op mijn zolder vond heet 'Hun grootste sportdag - Twaalf interviews met bekende sportkampioenen door Han Hollander'. Het is werkelijk een prachtig boek uit 1938. Ik heb het boek ooit eerder in handen gehad, maar het zag er door het kaftpapier dat er omheen zat niet echt aantrekkelijk uit. Dit kaftpapier (een soort vetvrij bakpapier) had er wèl mooi even voor gezorgd dat het album er nog absoluut nieuw uitziet. In het album trof ik naast een, helaas niet helemaal complete, collectie foto's (uiteraard) ook nog, op een los velletje papier, de originele spelregels van deze actie aan.




 Het boek bevat ook twee foto's en een 'groot' interview met Be Quick-speler Plenter. Dat ga ik hier nog een keer plaatsen.
Heeft u nog foto's voor dit plaatjesalbum, neemt u gerust contact met mij op want de zilveren theelepeltjes en de mooi uitgevoerde trommeltjes met één pond Beste Java Koffie zijn op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten