maandag 12 oktober 2009

Ziggo muts





Vroeg opgestaan omdat ik weer even in het ritme van de vroege diensten moet komen die morgen weer gaan beginnen.
Pootjes op de tafel, kop koffie rustend op mijn buik, lekker achterover leunend even het laatste nieuws oppikken van RTLZ en de NOS.
K**, af en toe knettert het uit de speakers en flitsen er lege 'blokjes' over het beeld terwijl het beeld dan af en toe stilstaat.
"Nou dat ziet er niet best uit" klinkt het vanuit een andere hoek van de kamer.
En dan, bij de vierde teug koffie, staat het beeld op zwart. "Nou, da's lekker", hiermee niet de koffie bedoelend. Mijn echtgenote voegt er meteen aan toe "Da's inderdaad lekker, ook geen internetsignaal meer, ik denk dat we even moeten bellen".
Ik heb op dat moment meer zin in koffie dan een gesprek met een Ziggo-medewerker en deel mijn vrouw mede hoeveel teugen koffie ze geduld moet hebben eer ik aan zo'n telefoonavontuur ga beginnen.
"Nou geef dat telefoonnummer maar even, staat die toevallig op het internet?", "Nee, ik heb hem ook ergens op de zenderkaart staan gelukkig". Voordat ik het nummer intoets haal ik eerst de voeding van het modem eruit en sluit die na ongeveer tien seconden weer aan (dit soort dingen vragen ze toch altijd om te doen), wetende dat het toch niet zal helpen. Okee, niets dus, dan maar de telefoon hanteren. Dat werd dus de mobiele telefoon omdat de huisaansluiting ook niet werkt.
0900-1884 (10 cent p/m plus het lokale gesprekstarief).
Na drie of vier keuzemenu's krijg ik eindelijk te horen dat de wachttijd ongeveer twee minuten is en moet ik me dus zo lang vermaken met de Bee Gees die "Stayin' alive(?)" ten gehore brengen. Gelukkig blijkt de vooraankondiging van de twee minuten te kloppen.
G o e d e  m o r g e n, w a a r m e e  k a n  i k  u  v a n  d i e n s t   z i j n?
Een gezellig klinkende herintredende huismoeder met een zachte géé die iets te langzaam sprak gaat mij dus helpen om de klacht in ontvangst te nemen of op zijn minst mij vertellen wat er loos is.
L(esneyman): "Goedenmorgen u spreekt met Lesneyman en ik heb een probleempje".
Z(iggo): "Okee meneer Lesneyman, mag ik uw postcode en huisnummer alstublieft?"
L: "Oh, ja dat maakt het natuurlijk makkelijker voor u, eh...9999 A.."
Z: "9999, ja?"
L: "AA".
Z: "AA, huisnummer..".
L: "111".
Z: "111, okee......mmmm......jaaaaaaa.......even kijken.....meneer Lesneyman uit Assen? Klopt dat?"
L: "Ja, dat klopt mevrouw, dat staat maar op èèn naam hè" probeer ik een beetje te grappen.
__ Geen reactie. __
Z: "Wat is het probleem precies meneer Lesneyman?"
L: "Nou heel simpel ik heb geen t.v.-signaal, geen internetsignaal en geen telefoonsignaal meer. De t.v. toont de mededelingen 'E48  geen signaal' of 'E52 zoekt naar een signaal'. Het modem heb ik al opnieuw opgestart".
Z: "Ik zal eens even kijken.....pm, pm, pm, pm,......eens even kijken.....jaaaaaa.....okeeeeeeeeee......ik zie dat u gewoon een signaal heeft.... heeft u de stekker er al uitgehaald?"
L: "Waaruit, uit het modem? Ja dat heb ik u net gezegd".
Z: "o, dus dat heeft u al gedaan..........eens even kijken.......(hoor wat getik op een toetsenbord)......jaaaaa.......nou ik kan hier niet direct iets ontdekken".
L: "Dat lijkt me vreemd, ik lig er helemaal uit en u kunt zien dat er gewoon een signaal is? Er is vorige maand trouwens net groot onderhoud geweest".
Z: "Is dat zo? Okee".....hmmmmm......tik,tik,tik,......kunt u de kaart er even uithalen?"
L: "Kaart? wat bedoelt u, welke kaart".
Z: "De smartcard in uw decoder, als u die er e.....".
L: "Oh de smartcard, maar die ga ik er helemaal niet uithalen, dat doe ik niet want die heeft niets met het internet te maken en al helemaal niets met de telefoon".
Z: "Okee.....okee.....en het modem had u al opnieuw opgestart....."
L: "Ja dat had ik al gedaan, maar daar ligt het niet aan, al-les ligt er uit".
Z: "Wat voor beeld heeft u nu op uw televisie? Heeft u sneeuw of zo?"
L: "Nee, ik heb die blauwe balk met de signaalmelding E48 of E52".
Z: "Dus u heeft geen sneeuw..."
L: "Nee, weet u wat, u heeft mij helemaal niet meer nodig ik leg deze klacht nu bij u neer. De storing ligt niet bij mij, dus u kunt mij laten doen wat u wilt maar dat doe ik toch niet. We kunnen nu net zo goed de verbinding verbreken".
Z: "Bent u ook al even bij de buren geweest?"
L: "Nee, natuurlijk niet".
Z: "Waarom niet?"
L: "En dan? Dan moet ik vervolgens tóch bellen. Daar komt nog eens bij dat we vroeger allemaal van hetzelfde bedrijf ons signaal kregen, maar dat dat al sinds jaaaren niet meer zo is, iedereen heeft een andere provider of weer een ander abonnement, dus zal ik meer dan één of twee buren moeten vragen in mijn ochtendjas".
Z: "Eens even kijken, ja...ik kan hier ook niets ontdekken. Ik zie dat er meer meldingen bij u uit de buurt komen".
L: "Wàt?
Z: "Ja, ze zijn met een reparatie bezig en....."
L: "Wat zegt u nu? Ho even, even luisteren....u wil mij allerlei rare capriolen laten uitvoeren om de verbinding weer te herstellen en u constateert met één druk op de knop dat er een storing is waar een monteur bij is?"
Z: "Ja dat zie ik nu".
L: "Had u dit niet eerder kunnen doen, ik bedoel, het is toch zoveel makkelijker om eerst die knop in te drukken om te kijken of er een grote storing is".
Z: "Ja maar zo werken wij, zo werken we stapsgewijs naar het probleem toe om die te kunnen hertstellen".
L: "Waren we niet veel eerder klaar geweest als u, gezien mijn  probleem, het meest waarschijnlijke had gecheckt. Ziggo adviseert zélf op haar infokanaal dat indien er zich storingen voordoen men eerst even moet checken op de site, dan wel het infokanaal, of er toevallig grote storingen of onderhoud aan de hand zijn".
Z: "Meneer Lesneyman, wat wilt u van mij dan?"
L: "Niets, ik meld een storing en verwacht van u dat u zegt: bedankt, we gaan dat even checken en sturen dan een monteur. Of: Ik zie dat er een storing is en er is nu iemand bij. Als alles er uit ligt moet u mij niet vragen om rare, niet ter zake doende dingen, te doen".
Z: "Maar zo werkt het wel meneer, anders weten wij ook niet wat er aan de hand is".
L: "Dát had u kunnen weten, u zag het net toch ook dat er een storing was? Ik hang hier al een minuut of vier, vijf aan de lijn voor iets wat vijftien seconden had kunnen duren".
Z: "Nou ik zie dat u net twee minuten met me praat".
__ Ze houden dat dus precies bij en ze was mijn intieme twee minuten met de Bee Gees vergeten.__
L: "Nou ik ga in ieder geval de verbinding verbreken en bekijkt maar wat u met deze melding doet, ik wens u nog een goede morgen mevrouw".
Z: "Mag ik u ook nog een goede morgen toewensen, dag meneer Lesneyman".
__---__---__---__              
Drie kwartier later was alles weer hersteld! 
Ik wist dat Unox mutsen heeft, nou ik kan je vertellen; ZIGGO OOK!

2 opmerkingen:

  1. Zo iets ken ik ook maar dan is de hoofdrol voor de KPN weggelegd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leve de marktwerking! De prijs verschilt wel eens, maar als je lastig wordt reageren ze hetzelfde terwijl dáár juist de winst ligt maar dat begrijpt niet ieder bedrijf.

    BeantwoordenVerwijderen