donderdag 12 november 2009

Brillendoekje met heimwee

Via de weblog van Gelkinghe zag ik dat er op Flickr een enorme verzameling brillendoekjes stond (hoe verzin je het). Er schoot ineens een aangrijpend verhaal door mijn hoofd met een open einde.
In het begin van 2008 ben ik met wat naaste familieleden en aanverwante artikelen gaan skiën in Frankrijk, Les Deux Alpes om precies te zijn. Dit prachtige oord ligt 1247 km van mijn woonplaats Assen.
We verbleven daar acht dagen en mijn broer moest elke avond even naar het dorp om daar on-line zijn bedrijfje een beetje op gang te houden. Op één van deze avonden komt hij terug in het appartement met een rode neus (kou) en een twinkeling in zijn ogen. "Moet jij eens raden wat er op het tafeltje lag, naast mijn laptop, toen ik daar ging zitten". Ik zei, bijna zeker wetend dat ik het goed had: "Een envelop met daarin $1000,- en een bekentenis van de echte moordenaar van JFK". "Nee" was zijn uitermate teleurstellende antwoord. "Het was een brillendoekje en raad eens waar die vandaan komt?" "Uit Nederland zeker". "Ja, uit Veendam. Hij is van 'Van Ringh' waar pa en ma altijd hun brillen kochten".

De onzichtbare en oersterke kracht van het brillendoekje die weer terug verlangde naar de veenkoloniën had zijn uitwerking niet gemist, het had er voor gezorgd dat een geboren Wildervankster hem vond. Wat het doekje niet wist, was dat zijn vinder in Barendrecht woonde maar daar vond hij het volgende op. "Hier, neem hem maar mee, kan je ma laten zien wat we hier gevonden hebben in het zuiden van Frankrijk" en zo schoot het doekje nog eens 230 km op. Ik heb het doekje nog steeds omdat ik het een schier ploatje vind. Het brillendoekje heeft eigenlijk nog zo'n 35 km te gaan eer het weer thuis is. Maar misschien heeft het er wel vrede mee dat het al minstens 20 keer weer thuis is geweest als ik naar mijn moeder ging.
Maar mocht er iemand dit doekje missen, stuur een berichtje en het kan zijn terugreis van 1247 km voltooien.

2 opmerkingen:

  1. Over toeval gesproken.
    Nou ja, Wat toevallig dat ik juist vandaag dit bericht puur toevallig op internet vind. Je kan leuke anekdotes vertellen broertje van me, dat had ik niet gedacht, maar het leest als een jongensboek. Ga door met schrijven man.
    Groeten Broer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, Heb je een dubbele om te ruilen?

    Groet Theo
    gelukermee@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen