zaterdag 5 mei 2012

Groningen, 21 april 1944

Innig geliefde man, vrijdagavond 9 uur 21 april.

11 April heb ik je laatste brief ontvangen.
Mijn felicitatie zul je wel al hebben hè? Ook de kaart van moeder? Dus jongen morgen is het jouw verjaardag, 48 jaar. Wat al een oude man of niet soms?
Ik wil morgen geen visite ontvangen, ik heb er geen idee in. Ik heb alleen gezegd dat ze niet moesten komen.
Wat had ik gehoopt dat je voor je verjaardag nog een pakje mocht ontvangen. Helaas het is nog niet zo. Afwachten maar weer.
Zeg Arie ik ben deze week aan de schoonmaak geweest. Boven ben ik klaar. Je snapt dat ik erg moe ben. Alleen valt niet mee hoor. Je moet weten ik had een erge flinke bui (dat heb ik wel meer hè) en ben toen ineens begonnen. Het ergste was die vliering. Toen ik er boven op zat werd er natuurlijk gebeld en moest ik er weer afklauteren. Dat was anders jouw werk hè? Misschien is het wel niet zo schoon geworden maar dan doen we het volgend jaar samen maar weer beter.
Heb je het geld ontvangen. Ik zal proberen of ik er ook tabak bij kan krijgen. Scheermesjes heb ik al. Het wachten is op een eerstvolgend pakketje.
Buurman Hulsebos is nogal ziek, 't lijkt me niet zo gunstig. Dokter zegt zenuwen. Eergister is hij 68 jaar geworden. De groeten van de familie.
Arie weet je wat zo vreemd met me is? Elke morgen word ik vroeg wakker. Ongeveer zes uur, en vroeger toch nooit. Van slapen komt niets meer. Het beste is maar op te staan en aan het werk. Ga ik 's avonds naar bed dan moet ik eerst onze dochter naar achter verplaatsen want die ligt het liefst in het hele bed. Ik zeg tegen haar, je hebt meer ruimte nodig dan je vader. Ze speelt de rol van vader ook wel eens, dan geeft ze me een kus en wil ze me troosten.
Nu lieve jongen, mijn verlangen is soms heel erg maar laten we sterk zijn en ons er niet aan overgeven. Hopen we op een spoedig weerzien.

Alida, Corrie en Jonnie Emens
 Alida kan al aardig rolschaatsen en is veel buiten. Ze ziet er best uit. Jonnie eet gelukkig ook weer beter. Dat moet ook met zo'n lengte. Ik had voor hem een pakje aangevraagd. Het is echter afgewezen. 't Spijt me heel erg want hij is er nodig aan toe. Ook heb ik nog geen schoenenbon voor Alida gekregen. De te kleine schoenen wou ik ruilen maar geen succes gehad. Ik zal ze nog eens in de krant zetten.
Arie ik heb je Garberdine jas uit laten stomen. Schoon geworden hoor.
Nu Arie moet ik maar weer eindigen. Van de familie de groeten. Verder van Ras, Vegter, Boersma. Altijd de groeten van de heren Landman en v.d. Berg.
Beneden in de portiek krijgen we het weer netjes hoor. De deur komt aan de andere kant in de gang. De 'salon' wordt meteen vergroot. Het was ook een bende hoor met die ijsverkoop.
Nu lieve jongen ontvang de harteklijke groeten en vele kussen van je liefhebbende Cor.

Lieve vader. Hoe gaat het ermee? Ik heb moeder geholpen met dekens kloppen. Mooi werk. Bij Johan is het goed thuis. Op school komen de laatste proefwerken alweer voor de laatste sprint. Alida sleept mijn rolschaatsen af. In Appingedam was het fijn. In een hotel gedineerd. Nu, de groeten maar weer en een kus van Jonny.

Lieve papa. Hoe gaat het met papa. Ik feliciteer papa nog met de verjaardag. Een hele dikke kus. De zanguitvoering is uitgesteld tot 4 mei. Ik kan ook al rolschaatsen. Ik vind het erg fijn werk. Nu dag lieve papa. Vele kusjes en hartelijke groeten van Alida E. Daaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten