zondag 20 mei 2012

Groningen, 5 mei 1944

Innig geliefde Arie,                                            Vrijdagavond 5 mei

O, jongen wat zul je naar deze brief uitkijken want mijn laatste brief heb ik terug gekregen de 2e mei. 21 April had ik die geschreven. (Dubbel) Stond er op. Dat komt zeker van die briefkaart? Dat doen we nu niet weer want anders komt de boel in de war. Dus nu weer elke 14 dagen een brief.

Erg blij was ik te vernemen dat je achter de tekentafel zit. Dat is ook goed voor je benen. Fijn dat we ook weer pakjes mogen sturen. Vanmorgen heb ik nog eentje weggestuurd met stamppot koolrapen. Hoe vond je de cake? Die had Lena gebakken. Die was voedzaam hoor.
Het pakje van Dien ontvangen? Wat zul je gesmuld hebben van het eerste pakje na zovele weken?
Schrijf je of alles naar 't zin is? Zo'n lekker pakje shag krijg je niet elke week hè?
Gisteravond heeft Alida haar uitvoering gehad in de Harmonie, tjokvol. Het was erg mooi. Dien is met mij meegeweest. Alida vond het jammer dat papa er niet bij was. Ja, zo gaat het bij alles wat er gebeurd, is het nu altijd "was papa er maar bij".
Volgende week zijn we dan 20 jaar getrouwd. Ik wil je bij deze dan toch feliciteren Arie en de innige wens uitspreken dat we gauw weer bij elkaar zullen zijn. Het verlangen is soms zo groot Arie. Maar we zullen ons er wel doorslaan.
Ik ben met de schoonmaak begonnen. Boven ben ik klaar en dat is al heel wat. Volgende week de kamer. Een mens moet maar flink aan het werk. Dat is het beste medicijn tegen verdriet.
Alida kan al aardig rolschaatsen. Ze ziet er goed uit. Ze is veel buiten. Jonnie eet ook weer flink. Bij Johan thuis is alles goed hoor.
Je vraagt of ik nog wel eens mopper. Jawel hoor, dat is wel eens nodig.
Deze week hebben we 2 verjaardagen gehad. Oom Folkert en kleine Lena. Nu komt het eerst Jan de 13e juni. Wanneer ben jij er tog weer bij. Ik wou dat ik dat maar wist. Dat maakt me soms verdrietig dat ik dat niet weet.
Nog een busje Fosco had ik nog en die heb ik je gestuurd. Hoe kun je dat gebruiken, met warm of koud water? Je kan het desnoods op je brood smeren maar drinken van maken is beter. Hoeft geen suiker of niets bij.
Hulzebosch ligt al 2 weken in het ziekenhuis. Zenuwen en ouderdom. Je moet de groeten van de familie hebben.
Zeg Arie, de  'IJssalon' is groter geworden. De ingang is nu aan de andere kant. Voor ons een hele verbetering.
Nu lieveling ik kom weer aan het einde. Ontvang de groeten van Vegter, Bas, Boersma en de anderen allemaal. Verder van de familie en buren en ontvang vooral de hartelijke groeten en vele kussen van je liefhebbende vrouw Corrie.
Je laatste brief heb ik 25 april ontvangen. Daag.

Lieve vader. Hoe gaat 't ermee? Met mij alles wel. Gisteren met hoofdpijn op bed gelegen als gevolg van voetballen in de regen. Ik doe mee met de schoolvoetbalwedstrijden. Daar krijg ik 2 zaterdagmiddagen vrij voor, 20 en 27 mei. Hoe 't afloopt schrijf ik wel. De groeten en een kus van Jonny.

Lieve papa. Hoe gaat het papa? Met mij gaat het goed. We hebben gisteren uitvoering gehad. Het was wel mooi. Mijnheer Kuipers en mijnheer Westen hebben allebei een krans gekregen. En een pul met bloemen. De groeten en een dikke kus van Alida E. Daaag lieve paps.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten