zondag 20 mei 2012

Vught, 30 april 1944


Innig geliefde Corrie,

Je brief van 7 april heb ik 17 april ontvangen. Mooi op tijd dus. Totaal heb ik nu 6 brieven ontvangen. Je 7e vewacht ik elke dag.
Mijn verjaardag is stil voorbij gegaan. Enkele intieme bekenden hebben mij gefeliciteerd. Voor het gebruikelijke drie keer 'hoera' en het 'lang zal hij leven' was ik niet in de stemming. Daarom heb ik het voor het blok verzwegen.
Enige hoop had ik met Hitler's verjaardag te worden ontslagen. Vandaag zit ik hier 4 maanden. Ik denk wel dat dit een half jaar wordt, temeer nu Groningen nu in een uitzonderingspositie is gekomen.
Houdt moed vrouwtje. Laat van Nes -of een ander- eens over mij informeren bij het Scholtenshuis. Laat hem meneer Vögler eens vragen.
Maak je beslist niet ongerust. Als men zich nauwgezet houdt aan de regels van het kamp is het hier best vol te houden. Voor diegenen die nooit geleerd hebben voor zichzelf te zorgen is dit natuurlijk moeilijker. Door het harde en armoedige leven wat ons gezin voor jaren terug heeft gehad ben ik er wel aan gewend.
Je pakjes heb ik woensdag en vandaag ontvangen. Hartelijk dank! In die 8 weken heb ik maar 1 schepje suiker ontvangen. En dat van 'kameraden' die, trots de 'Pakketsperre', behoorlijk voorzien waren. Dat was hard en heeft mij meer getroffen dan het pakketverbod. Gelukkig ben ik weer aangewezen op de hulp van jou en de anderen.
Dank aan allen die jou en de kinderen door deze tijd heen helpen.
Wat de pakketten en brieven betreft houdt je aan de regels. Zendt mij wel (1x per week) een grotere doos, daar de kleine doos te weinig bergruimte heeft. Briefjes van opoe en opa moeten via jou worden afgezonden. De kinderen mogen wat langere briefjes schrijven. Een ansichtkaart met jullie afbeelding wordt wel doorgelaten. Die wil ik natekenen in mijn vrije tijd.
Hoewel ik naar mijn werk verlang, zou ik graag, weer thuis zijnde, 2 á 3 weken vrij willen zijn. Overweeg of ik met jou een week naar Amsterdam zal gaan of dat opa en opoe dan bij ons komen.
Laat mijn bruin pak maar vast veranderen bij Brenninkmeijer. Mouwen 2 cm. korter en om het middel wat nauwer.
Nu mama, in gedachten omhelst en de groeten van je innig liefhebbende Arie.
Lieve kinderen, maar heel kort hoor. Zeg Jonnie wij hebben hier zondags 's middags voetballen. Fijne wedstrijden hoor. En Alida, jij doet zeker je best op school hè en helpt moeder flink mee. De pannekoeken waren lekker hoor. Jonnie zendt mij een oud mondorgeltje.
Veel groeten en kussen van papa, dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten