zaterdag 28 april 2012

Groningen, 12 maart 1944

Innig geliefde man en vader,

2 Maart je twee brieven ontvangen. De één was je brief van 20 februari en de andere de mededeling over de pakketten.
De kinderen zouden net naar school gaan toen de post kwam en 2 brieven van papa bracht. De eerste die ik las was de mededeling. Je begrijpt dat ik dat beroerd vond. Hoe kunnen de mensen toch zoiets doen, een ander moet er voor boeten. Nu lieverd, zodra ik het bericht heb dat het opgeheven is zend ik direct een pakket weg. Maandags had ik nog een pakje gestuurd met stamppot. Ik hoop zo dat je dat nog hebt gekregen.
Ik heb nu 7 pakketten levensmiddelen en 2 pakketten kleren gestuurd. 23 Februari heb ik dat kistje verzonden met schoenen, sokken, veters, schoenvet, polohemden, wat lappen, tandenborstel met pasta, zeep sokkenhouders en wat stopwol.
Nu schrijf je, een kistje mag je niet ontvangen maar toen was het al weg en je had er om gevraagd. Dus dat wist ik niet. Ik hoop nu maar dat ze het je geven, temeer daar je verlegen om die schoenen zit. Toen ik die mededeling van je ontving heb ik direct het Postkantoor in 's Hertogenbosch opgebeld of er soms nog een pakket stond maar alles was nog doorgestuurd waar ik erg blij om was.
De groeten aan van Nes heb ik overgebracht. Ik heb een hele tijd staan praten met hem, je moet de groeten terug hebben.
Nico Dikhout
We hebben vandaag ook naar Amsterdam geschreven. Opoe en opa zijn morgen immers 25 jaar getrouwd. We halen ze haast in hè. Wij in mei al 20 jaar. Waar blijft de tijd. Ook Nico (broer van Arie, Lesney.)hebben we een kaart voor zijn verjaardag gestuurd.
Als moeder 6 april jarig is, hopen de kinderen maar aldoor dat vader bij ons is. Laat het geen hoop blijven maar waarheid worden. O jongen wat een blijdschap zal dat geven en dankbaarheid. Je schreef dat je ons wel even wou zien maar zo gaat het mij ook hoor. Jij weet tenminste hoe wij hier leven. Dat weet ik van jou niet. Dagelijks is het; wat zou papa nu doen of wanneer zou papa eten enz.
Zeg Arie je schrijft maar stuur tabak. Elke week stuur ik een pakje, is dat niet genoeg? Alida vindt dat papa eens moet schrijven wat hij het lekkerst vindt. Het wordt met zoveel zorg klaargemaakt en dan zitten we hier maar "zou papa het pakje al hebben?" en wat zou hij het lekkerst vinden. Dus schrijf daar eens over en ook wanneer je de pakjes ontvangt.
Een mooi rapport heeft Jonnie hè? Eén zes en anders zeven en achten. Doordat hij een week thuis was geweest met de griep had hij nogal wat proefwerken in te halen. Maar hij heeft hard gewerkt de laatste week, met goed resultaat. Hij is nu helemaal weer in orde hoor.
Zus gaat Nico een bezoek brengen met zijn verjaardag. Wat zal hij blij zijn. Met enno is het nog steeds een gesukkel, altijd haast pijn.
Nu lieve jongen ik kmoet eindigen. De groeten van de familie, ook van Amsterdam, van de buren, van de klanten en verder van je liefhebbende vrouw Cor. Elke post sta ik al weer naar uit te kijken of hij een brief van je brengt. Nu jongen houdt je maar goed hoor. Wij zullen het ook doen.

Lieve vader. Eerst een blijde mededeling, mijn rapportcijfers waren goed. De 5 voor Nederlands is een 6 geworden. Verder allemaal 7's en 3 achten. Een goed rapport dus. Ik heb een drukke week achter de rug want ik moest proefwerken inhalen omdat ik een week met griep op bed gelegen heb. Ik ben nu weer in orde. Hopelijk ben je er de 6e april weer. De Hartelijke groeten en een kus van Jonny.

Lieve papa, Hoe gaat het met papa. Met mij gaat het goed. Wat jammer is het dat papa geen pakjes meer hebben mag. We krijgen ook uitvoering van zangschool. Dertig maart. Jammer dat vader nou niet hier is dan kon vader ook luisteren. Hartelijke groeten en kusjes van Alida E.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten