vrijdag 20 april 2012

Groningen, 27 februari 1944

Innig Geliefde Arie, en Vader

Dinsdag 22 februari je laatste brief ontvangen. Deze keer heeft het niet zo lang geduurd. Wat waren we er weer blij mee.
Woensdag heb ik je een kistje gestuurd waar je om vroeg en daarin zitten schoenen, veters, sokken, sokkenhouders, stopwol tandenborstel en pasta, een stukje zeep en je oude alpinomuts. Misschien heb je je pet ook af moeten geven en nu ik toch een pak stuurde dacht ik ..stop hem er bij in.. Ook zit er een doos schoenvet bij in, daar moet je geregeld die schoenen mee invetten dan gaan ze langer mee.. Wat lappen zitten er ook in. Die kun je overal voor gebruiken. Zakdoeken of verbandje enz.
Die schoenen daar zul je wel blij mee zijn hè? Ik weet maar al te goed wat stukke schoenen voor jouw voeten betekenen.
Meer roggebrood zal ik sturen. Ook bruinbrood. Ook krijg je morgen stamppot. Dat is nogal zwaar. Dan moet er van het andere vervallen. We zullen eens zien en ons best doen.
Van Annie heb ik het pakje ontvangen. Daar krijg je wel van.
Je schrijft ik moet me niet bekrimpen. Dat zou gebeuren als ik het alleen moet doen. Maar gelukkig helpt de familie mij. Ze geven wat ze voor je hebben aan mij, dan zorg ik dat je het krijgt. Elke maandag gaat er een pakje voor je weg Arie, dat is dik in orde.
Schoenmaker Boersema heeft de hakken van de schoenen rechtgemaakt. De zooltjes die er in liggen zijn van Lange Jan. De schoenen zelf zijn van Riek, sokken van tante Lien, sokkenhouders van Menno. Fijn toch dat ze ons zo helpen. Boekhoven gaf me nog een schetsboek voor je, die heb ik er bij gedaan. Ik hoop nu maar dat je het gauw krijgt.
Rika is weer thuis. Haar keel is nu in orde.
Zeg Arie, Opoe Noord is overleden, 80 jaar is ze geworden. Een hele leeftijd hè?
Eén dezer dagen sprak ik juffrouw Luitje en die vertelde me dat ze weer was getrouwd. Daar hoor ik van op. Ze moet het weten.
Bij Jo is alles goed. Haar moeder is voor een tijd bij haar hun huis. Ze heeft nogal erge suikerziekte.
Arie ik moet maar eindigen want de kinderen willen ook graag even schrijven. Ik ben blij dat het morgen weer maandag is. Zaterdag's avonds en zondags vind ik het beroerdste om alleen te zijn. Laten we hopen dat je gauw weer thuis komt. Nu lieve jongen ik hoop dat het goed met je is. Die trui is zeker lekker warm hè Polohemden zitten er nu ook in hoor.
De groeten van de hele familie ook van Amst. Groeten en vele kussen van je liefhebbende Cor.

Lieve  Vader,

Hoe gaat het ermee? Met mij alles best. Op school ook. Alles nog boven de zeven.
Waren de waterverftubes in orde? Ik heb de beste tuben uitgezocht. Heb je soms nog houtskool of conté nodig? En de rokerij, hoe gaat het daar mee? Kun je 't wel doen met 1 pakje shag per week? Ik heb bij Leemhuis leren zolen onder mijn schoenen gekregen.
Mijn mondharmonica heb ik geruild voor een chromatische. Veel zin om te spelen heb ik niet. Nu vader het allerbeste en een kus van, nu, Jonny.

Lieve Papa,

Hoe gaat het met papa? Ik hoop van goed. Met mij gaat het wel goed.
We hebben de rapporten ook al meegehad. Het was wel goed. Rekenen nu zes. En haal ook een zes.
Heeft papa het pakje met sinasappel ontvangen?
Ik hoop maar dat papa gauw weer thuis komt. dan gaan we weer wandelen.
Ik vind het wel fijn bij moeder slapen. Maar kom maar gauw terug papa. Dan slaap ik maar liever weer op mijn hard bedje. Dag lieve papa, hartelijke groeten. En vele kusjes van Alida.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten