dinsdag 17 april 2012

Vught, 6 februari 1944

Arie Emens, 24 januari 1944
Innig geliefde vrouw en kinderen,

Je brief 30 januari ontvangen.
Ik ben blij van je te vernemen dat je je er flink doorheen slaat. Hebt over mij maar geen zorgen, ik sla mij er goed doorheen.
Wij zijn nu al met de zesde week bezig. Ik kan het haast niet begrijpen, want de tijd gaat hier bijzonder flink om. Jonnie en Alida kunnen wel een paar woordjes schrijven in aansluiting op jouw brief. In het vervolg zal ik ook in verband met de ruimte weinig over het bedrijf schrijven. Je moet je maar redden en ik moet het hier uit mijn hoofd zetten.
Wat je mij hebt gestuurd heb ik ontvangen. Mijn hartelijke dank. Wat je aan levensmiddelen gezonden heb was in orde. Maar zou je mij wat meer roggebrood willen zenden? En eens een lekker bruinbrood. Wij krijgen hier wel genoeg maar ik zou het zo graag hebben als afwisseling. Kun je mij ook wat meer kaas (nagel) zenden. En wat stroop (in blik). En dan verder wat potjes of blikjes waar ik de boter en suiker in kan doen. Ook een doosje voor mijn stop- en naaigaren. Vork en lepel behoeft niet.
Ik weet niet meer of ik het eerder heb gezegd maar ook een tandenborstel. En mijn blauw en grijs polo hemd. Kun je mij een grotere doos of kist sturen, dan kan ik alles beter opbergen. Ongeveer 25x30x40cm. Wil er echter rekening mee houden dat je je zelf en de kinderen om mij niet mag bekrimpen.
Feliciteer moeder van mij. Heb je al wat van Piet en Annie gehoord?
Zendt mij ook eens wat, indien je het hebt ontvangen, een maaltje gestampt eten, goed in papier verpakt, mag ik ook ontvangen. Ik had het laatste pakje al de volgende dag.
Nu Corrie, nu Jonnie en Alida houdt jullie maar flink en jongens, goed oppassen en je best doen op school. Je weet Jonnie wat je mij hebt beloofd. Je bent nu 'volwassen'. Groet allemaal.
Groeten en vele kussen van papa.

(ontvangen 22 februari 1944)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten