zondag 29 april 2012

Groningen, 26 maart 1944

zondagavond half 9, 26 maart

Innig geliefde Arie,

Maandag 20 maart je brief ontvangen en daaruit vernomen dat je het kistje met inhoud hebt ontvangen. Nu jongen, daar ben ik erg blij om hoor.
Nee Arie ik wacht niet op een brief van je, elke zondagavond om de veertien dagen schrijf ik.
Vandaag zijn we weer de hele dag bij F(F is met potlood bekrast). en Jo geweest. Net zijn we thuis. Alida ligt al weer in bed en Jonnie is naar Hugo. Dus ben ik alleeen en kan ik rustig even met je babbelen.
De haard schijnt al weer lekker af en de koffie is al weer bruin. Kon je maar een bakkie halen hè? Nu lieverd laten we hopen dat het leed gauw achter de rug is en dan is alles, indien mogelijk, voor ons nog mooier. Gelukkig is de winter met al zijn narigheden bijna achter de rug.
Donderdag over een week ben ik dus jarig en dat zal de eerste verjaardag worden zonder papa. 44 Jaar wordt je vrouw dan al hè. Ongemerkt worden we toch oud hoor, en jij met een paar week 48 jaar.
Draag je de polohemden nu ook?
Zeg Arie met Nico was het best. Hij zag er keurig uit. Zus heeft een nare dag gehad. De verbinding met dat gesticht is zeer slecht. Ze is maar anderhalf uur bij hem geweest. Het eerste wat hij zei: "Ik heb nog geen brief van Arie". Zo'n stumperd toch.
Ik zal (je, Lesney.) moeder vragen of ze je eens wil schrijven.
Ik ben een paar dagen erg beroerd geweest. Keel- en hoofdpijn en zo duizelig. Nu is alles echter weer in orde. Die brief van jou had ik nodig hoor en ik beloof je dat ik 'de kop er veur zal hollen'. Er zijn van die momenten dan voel ik me zo alleen, maar je weet het wel van mij, dan zoek ik de lichtpunten op en denk ik aan al die mensen die geen dak boven hun hoofd hebben en laat mij dan maar weer dankbaar zijn. Ik zit met mijn kinderen nog in mijn eigen huis, al vind ik het natuurlijk verschrikkelijk niet bij elkaar te kunnen zijn. Een lichtpunt is het ook weer dat ik je morgen weer een pakje mag sturen. Gelukkig dat we dat weer mogen doen. In 't vervolg dan maar weer elke maandag hoor.
Erg blij was ik te vernemen dat je onderdak werkt en lichte bezigheden verricht. Mag je ook schrijven wat voor werk je verricht, zo ja, doe het dan eens.
Alida gaat waarschijnlijk ook halve dagen naar school. Ze worden ondergebracht in de Jacobijnerstraat. Het Gym. en de H.H.B.S. (HHBS is met potlood bekrast en moeilijk leesbaar) komen in hun school. Ik hoop nu maar dat het een beetje gelijk valt met Jonnie, met het oog op het eten. Jonnie zit al weer in de proefwerken.
Nu lieve jongen ik ben aan het einde gekomen. Voor de 6e(6e is met potlood bekrast) april ontvang ik dus nog een brief. Ontvang van de hele familie de groeten en ontvang zelf de hartelijke groeten en vele kussen van je liefhebbende vrouw. Je Cor.

Lieve vader, Pruisisch Blauw heb ik gekregen. Conté (pijp) was er niet, ik zal mijn best nog eens doen. Ik stuur alvast conté-potlood. Bij dit nu gestuurde pakje is ook een sinasappel. Die heeft Alida voor je bewaard. 2e aasdag ga ik naar Appingedam te voetballen van R.H.B.S.(RHBS is met potlood bekrast maar leesbaar) Ik heb al flink geld opgespaard voor moeders verjaardag (ong. f.4 á 5) Was je er dan weer bij. Hopelijk duurt het niet al te lang meer. We hebben ook een nieuwe wiskundeleraar. Ik speel samen met een jongen, hij gitaar en ik mondorgel. Klinkt best. Nu ik schei maar weer uit. De hartelijke groeten en een dikke kus van Jonny.

Lieve papa. Hoe gaat het met papa. Met mij gaat het goed. Moeder is ook gauw jarig. Ik hoop als papa er dan weer is. Ik geef moeder een mooi cadeautje. Zal ik eens zeggen wat? Neen, dat kan niet. Dat zal ik dan de volgende keer wel vertellen. Hartelijke groeten van uw dochtertje Alida. En een dikke kus. Daag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten