zondag 15 april 2012

Groningen, 23 januari 1944

Innig geliefde man, Lieve papa,

Je kan je voorstellen hoe blij ik was toen ik een briefje van je kreeg. Gistermorgen 22 januari heb ik die ontvangen en daaruit vernomen als dat het goed met je gaat. Nu jongen, met mij en de kinderen gaat het ook goed hoor.
Jonnie heeft mooie proefwerken en met Alida gaat het ook goed. Alida slaapt natuurlijk bij moeder. Arie we redden ons best en slaan ons er wel door. De eerste dagen had ik het druk om alles met het werk te regelen maar nu is het rustiger. De telefoon is weer in orde. Dat is voor mij een groot gemak. De klanten zijn er zowat allemaal geweest en zouden indien mogelijk de orders laten liggen.
e dingen waar je om gevraagd hebt, een trui, een sjaal, stopwol, naaigaren, naalden (schaartje heb ik er ook bij gedaan), knopen en een paar veiligheidsspelden stuur ik gelijk met deze brief weg. Als je dan terugkomt Arie kun je je vrouw helpen kousen stoppen. Je weet er is altijd wat te stoppen.

Cornelia (Corrie) Alida Emens-Brongers
 De vorige week had ik een pakje levensmiddelen gestuurd. Ik hoop maar dat je dat inmiddels hebt gekregen. Er gaat nu gelijk een pakje levensmiddelen weg en dan vervolgens elke maandag. Schrijf de volgende keer of het goed is, of dat je liever iets anders hebt. Heb je ook behoefte aan een lepel, vork, mes of busopener en of je dat mag ontvangen, schrijf dat dan even. Schrijf ook of ik geld moet sturen.
De vorige week is tante ien één dag en nacht geweest. Ze kwam even kijken hoe het met ons ging. Nu ze vond me erg flink en dat was voor haar een hele troost. Nu kan ze moeder ook geruststellen.
Wat hadden we moeder haar 70e verjaardag toch mooi voorgesteld hè. Het heeft niet zo mogen zijn.
Zeg Arie we zijn zondags nog altijd uit eten geweest. Vandaag waren we bij Folkert en Jo. Volgende zondag bij Dien en dan bij Zus. Dan is Dien jarig hè? de 30e.
Ik was erg blij dat je om je waterverfdoos vroeg en schetsboek. Ook dat heb ik er bij in gedaan. Dan gom, scheerkwast, scheerzeep, aluin en sigarettenroller.
Met de Noord Nederlandse had ik dat al in orde hoor.
Mijn stofzuiger is weer klaar. De brandstof heb ik afgelopen week ontvangen. Dat alles is dus in orde.
Het is wel erg stil in huis hoor, en koud en ongezellig dat het nu op 't atelier is. Enfin dat komt wel weer. We wonen nu natuurlijk helemaal voor. Nu denk je misschien nu gaat Corrie vroeg naar bed maar dat is niet zo. Elke avond is weer laat en Jonnie voelt zich nu 'volwassen' hè, dat snap je.
Nu lieve jongen nu weet je weer het een en ander en schrijf ik over 14 dagen weer. Ik moest vooral de groeten doen van Landman, v.d. Berg, Brands, Noord Ned. (..Cliché), Schaank(?) en van Es en andere klanten. Dan van familie de hartelijke groeten ook van de buren. En dan het lest best van je liefh. vrouw vele kussen en vele kusjes van de kinderen.
De kinderen wilden pappie ook een briefje schrijven maar dat gaat nu eenmaal niet. Houdt je maar goed. We zullen ook flink zijn hoor! Dag Arie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten